Stem op LIFT voor een GROEN Europa!

“Friese jongeren reizen liftend door Europa en Friesland”

Het jongerenproject LIFT vanuit Stichting Doe Maar! doet mee met een verkiezingscampagne van VOOR.
JIJ kunt van 3 t/m 17 juni stemmen op het project, zodat we kans maken om genomineerd te worden voor een bijdrage vanuit VOOR.

Wij vragen aan JOUW, STEM MEE!!!

Wanneer? : Van 3 t/m 17 juni 2024
Waar?: https://voor.nl/voorbeeld-projecten/2024

“In de herfstvakantie van 2023 gingen acht jongeren in vier koppels de uitdaging met elkaar aan tijdens een liftwedstrijd van Leeuwarden – Friesland naar Genua- Italië. De jongerencoaches vanuit Stichting Doe Maar! reden met een bus tussen de jongeren door om de veiligheid te waarborgen tijdens de reis. Daarnaast konden de thuisblijvers, ouders, familie, vrienden de jongeren op de kop volgen door de GPS trackers die ze bij zich hadden. De jongeren legden in totaal een afstand af van zo’n 1600 kilometer. Dat ging met vallen en opstaan en een bult aan ervaringen, mooie verhalen en vriendschappen na de tijd”
Na dit grote succes krijgt LIFT een vervolg. Dit project is bedoeld om, zowel letterlijk en figuurlijk, horizonnen te verbreden, grenzen te verleggen en uit de comfortzone te stappen. Jongeren zijn actief, avontuurlijk, creatief en inventief en door de actieve en speelse vorm zal dit verder worden gestimuleerd. Daarnaast komen thema’s als samenwerken, communiceren en vertrouwen aan bod. Dit zijn allemaal eigenschappen die belangrijk zijn om zelfverzekerd de wereld tegemoet te treden en op eigen benen te kunnen staan. Het gaat hier om ‘ervaringsleer’, waarbij je het leven aan gaat en niet uit de boeken leert hoe deze eruit ziet, met vallen en opstaan.

De jongeren die vorig jaar aan de lift-wedstrijd meededen, helpen nu mee met het organiseren van het komende liftavontuur. Zij zijn namelijk pro-lifters en geven kennen en ervaring door aan andere jongeren. De pro-lifters coachen andere jongeren bij het voorbereiden van hun reis, doen presentaties over hun avontuur bij bedrijven en organisaties om hun te inspireren en bedenken ook opdrachten voor de lift-bingo. Door onderweg groene en sociale opdrachten te doen maken de jongeren impact op mens en natuur in de omgeving waar zij langs liften.
Denk aan; zwerfafval opruimen, een Zero Waste Challenge door tijdens de reis zo weinig mogelijk afval te maken door bijvoorbeeld eigen bestek en een beker mee te nemen, zo veel mogelijk lokaal te eten, de flora en fauna van hun reis in beeld te brengen, duurzame souvenirs te kopen/zelf te maken of de ecologische voetafdruk van de reis bij te houden en die te compenseren door bomen of zaden te planten.
Ook kunnen de jongeren tijdens hun reis een project of organisatie bezoeken die met duurzaamheid bezig is en met andere jongeren op de eindbestemming een groene actie of vrijwilligerswerk uitvoeren dat zorgt voor culturele uitwisseling.

Zo zijn zij een VOORbeeld voor andere Europese jongeren.
Stem op LIFT via deze link https://voor.nl/voorbeeld-projecten/2024
Of klik op de knop.

Alvast bedankt,
Stichting Doe Maar!
Jongerencoaches Julia Vellinga, Mireille Muller en het pro-lifters team.